21 sierpnia 2014

Action Cam Sony HDR-AS100VR & Highline



Zaczynając swoją przygodę z highlinem posiadałem kamerę sportową GoPro HD. W zasadzie, jako dodatkowa kamera do kilku sekundowych nietypowych ujęć spełniała moje wymagania. Był to pierwszy model GoPro HD tak, więc miała też sporo wad. Głównie to kiepska, jakość obrazu przy słabym świetle i pod światło, beznadziejny pomiar światła przy dużych kontrastach, pękające plastiki zaczepów, spora waga. Kamerkę montowałem na opasce na głowie do czasu jak przy jednym z upadków mocowanie się poluzowało i kamera prawie mi złamała nos. Po tym incydencie nastąpił jeszcze jeden, który definitywnie zakończył jej używanie. Pakując sprzęt do bagażnika GoPro wyleciało, obudowa uderzyła o asfalt i otworzyła się (zaczep był już pęknięty) sama kamerka wypadła i porysował się obiektyw.

Następnie przez blisko dwa sezony nie posiadałem kamery sportowej. Chciałem kupić nową, ale ciężko mi było na coś się zdecydować. Ceny wcale nie były niskie, co kilka miesięcy pojawiały się nowe modele, a w budżecie rodzinnym były ważniejsze wydatki. Zbliżał się kolejny wyjazd, a żona dała zielone światło na kolejny gadżet, trzeba było na coś się wreszcie zdecydować. W sumie rozważałem zakup Gopro HD Black 3+, ale pojawiło się Sony HDR-AS100VR. W owym czasie mimo braku jakichkolwiek obiektywnych testów jednak postawiłem na firmę Sony. Dlaczego nie na sprawdzone GoPro3+ Black? Moim zdaniem GoPro jest trochę przereklamowane, firma ma bardzo dobry marketing. Jakość obrazu w jednej i drugiej kamerze jest porównywalna, zresztą po wrzuceniu do netu znacznie spada. Bez sensu jest porównywanie na sucho parametrów. Ważny jest "całokształt”, nasze preferencje i funkcje które będziemy używać. W danych warunkach i w danej dziedzinie sportu lepiej sprawdzi się jedna w innych druga. Obydwie na pewno są dobre i dają wyśmienitą jakość obrazu. U mnie za soniakiem przemówiło sześć punktów poniżej (a w sumie pierwsze dwa):



Pstryk i fotka zrobiona ;)



1. Pilot RM-LVR1 taki toporny smartwatch z funkcją podglądu na żywo. Naprawdę jest to zaje fajna sprawa szczególnie na highlinach. W żaden sposób nie przeszkadza w czasie chodzenia po taśmie, pozwala precyzyjnie ustawić kadr, zmieniać parametry kamery, rozpocząć i zatrzymać nagrywanie, kiedy tego potrzebujemy, komunikacja działa bez jakichkolwiek opóźnień. Pilotem można sterować kilkoma kamerami, jest on wodoodporny do głębokości 3 m, a bateria wystarcza na około 4 godzin ciągłego nagrywania.

Pilot - smartwach

Małym minusem jest to, że nie da się w pilocie odtwarzać nagranych filmów (by móc w polowych warunkach podejrzeć nagrany materiał... choć na takim małym ekranie to trochę bez sensu), a ekran w słońcu jest praktycznie niewidoczny. 

Ekran jest raczej słabej jakości

Plusem, iż tym pilotem mogę również zdalnie sterować moim aparatem Sony NEX (działa zoom i wyzwolenie migawki z opóźnieniem około 0,5 s). 



2. Elektroniczny stabilizator obrazu SteadyShot przy kącie 120 stopni, który naprawdę działa, choć minimalnie tracimy na jakości. Oczywiście stabilizacji nie używam przy chodzeniu po taśmie by nie tracić ultra szerokiego kąta widzenia, ale w nagraniach podczas jazdy samochodem czy rowerem się przydaje.





3. Standardowe mocowanie na gwint 1/4 cala do statywu fotograficznego obudowy jak i samej kamerki (z dołączanym adapterem) Dla mnie to wielki plus. Mogę używać tanich oraz nieoryginalnych akcesoriów fotograficznych bez żadnych przejściówek. 



Standardowe mocowanie na gwint 1/4 cala, banalna sprawa ale cieszy ;)





4. Kamerka bez obudowy jest odporna na zachlapanie. Oczywiście po taśmie raczej bałem się chodzić z niezabezpieczonym obiektywem, ale można dokupić nasadki chroniące tylko obiektyw. Zmniejszy to znacznie wagę i wielkość systemu.



5. Standardowe wejście na mikrofon - stereo mini jack



6. Obiektyw f/2.8 Carl Zeiss Vario-Tessar o kącie widzenia 170 stopni


Jest też parę innych fajnych rzeczy typu GPS, zapis filmu w tempie 120 i 240 klatek na sekundę, nagrania w formacie XAVC S przy 50 Mb/s (wymaga szybkiej karty), wbudowany mikrofon stereo, NFC, samowyzwalacz i pewnie kilka innych.


Stereo :)

Są też minusy

1. Fotki w timelapse mają tylko 2MP. W sumie powiecie, po co więcej? Jak jestem sam to ciężko jest sobie samemu zrobić zdjęcie na highlinie.  Mam nadzieję, że upgradem firmware to dopracują, tym bardziej, że kamerka w dobrym świetle pstryka niezłe fotki. Zresztą nie za bardzo rozumiem, dlaczego timelapse nie ma możliwości robienia zdjęć w pełnej rozdzielczości tym bardziej, że w trybie Burst kamera potrafi wykonać 10 zdjęć w pełnej rozdzielczości (13,5 MB) w ciągu sekundy, tak, więc fotka, co 3 lub nawet co 5 sekund chyba by nie była jakimś wielkim problemem. 


Przy dobrym świetle fotki wychodzą bardzo dobre


2. Ze standardową obudową fotki/filmy pod wodą są zupełnie nieostre. Te z mojej pierwszej GoproHD były jeszcze do przyjęcia np. fim SlackMorec (2:11).


Pod wodą ze standardową obudową obraz jest rozmyty i niewyraźny. Ciekawe jak będzie z podwodną obudową MPK-AS3









3. Jeśli przykręcimy kamerę przez dołączony adapter do statywu to nie ma możliwości dostania się do wejścia mikrofonu, czyli jeśli chcemy filmować z dodatkowym mikrofonem do musimy to robić z ręki lub zrobić przejściówkę z gwintu statywu na gwint adapteru by móc używać szyny do mocowania lamp i całość postawić na statywie.

Martwiła mnie też forma kamery, ale szybko okazało się podłużna budowa to w zasadzie plus. Po kilku miesiącach używania mogę powiedzieć, że opływowy podłużny kształt sprawdza lepiej i daje więcej możliwości montażu niż kwadratowy, przynajmniej w powietrzu.  




Do kamery w jednym z warszawskich sklepów dokupiłem sobie za "grosze" kilka nieoryginalnych akcesoriów: dodatkowy akumulator 1360mAh, ładowarkę 12/230V, statyw samochodowy na przyssawce, monopod wysięgnik 20-105 cm, opaskę na nadgarstek i adapter na gwint 1/4'' z systemu kamer (by móc używać akcesoriów, które mi pozostały po GoPro).




Kamerkę mam już od jakiegoś czasu i jeszcze nie przetestowałem wszystkich funkcji. Przy filmowaniu używam głównie trybu PS (1080 50p), kolor mam ustawiony na "żywy”, dodatkowo podczas jazdy autem, rowerem włączam stabilizacje. Funkcję lokalizacji wyłączyłem dla oszczędności baterii, choć bateria starcza na znacznie dłużej niż w moim starym GoPro, bo na ponad 2 godziny. Jakoś filmowanego obrazu nawet przy niedostatecznym oświetleniu jak dla mnie amatora jest bardzo dobra. Podobno w trybie XAVC S jest jeszcze lepsza. To samo dotyczy fotek, choć oczywiście nie ma co ich porównywać do tych wykonanymi nawet amatorską lustrzaną.  Cóż przetwornik obrazu CMOS ma tylko 1/2,3 cala (7,76 mm).


Fotka przy słabym oświetleniu



Kamera bardzo dobrze sobie radzi dużymi kontrastami i z automatycznym dostosowywaniem się do zmiennych warunków otoczenia. Przejścia z ciemnego do jasnego i odwrotnie są bardzo płynne. Praktycznie nie zdarzyło mi się by obraz był za ciemny, bo w kadrze było za dużo np. jasnego nieba. 


Duży kontrast z promieniami słońca w obiektywie. Obraz częściowo wypalony, ale do przyjęcia


Oczywiście są sytuację, przy których jakość nagrania drastycznie spada lub obraz jest częściowo wypalony, ale technika idzie cały czas do przodu tak, więc następne generacje sportowych kamer (zapewnie wkrótce powstaną Gopro Hero 4, Hero 5, Sony HDR-AS150, HDR-AS200) będą na pewno jeszcze dużo, dużo lepsze.



Przy highlinach do filmowania sceny w dół mając nie najlepsze doświadczenie z GoPro (kamera prawie złamała mi nos) używam takiego zestawu - lekkiego kasku Petzl Meteor, opaski na głowę GoPro, przejściówkę, pilot RM-LVR1 i oczywiście kamerkę.
Zestaw jest stabilny, nie ma możliwości by kamera nas uderzyła lub spadła w przepaść przy odpadnięciu. Jeśli potrzebuję kasku do wspinu to po prostu zdejmuję opaskę i nie zostają na nim żadne przylepce. 




Z kamerą na nadgarstku jest troszeczkę większy dyskomfort w czasie chodzenia po taśmie, ale w sumie nie jest źle. 



Przy jeździe na rowerze/rolkach wolę mieć kamerę z boku kasku lub głowy, a na nartach dzięki uchwytowi BLT-UHM1 po prostu będę mógł ją zamontować na googlach lub okularach z taśmą. Zresztą dzięki temu uchwytowi możemy kamerę zainstalować na różnych rodzajach taśm (myślę, że max o szerokości 50 mm) i zrobić sobie sami uchwyty na nadgarstek, nogę czy głowę.






Uchwyt BLT-UHM1



W czasie dojścia do highlinów lub wycieczek przydaje się statyw teleskopowy

Fotka zrobiona przy pomocy wysięgnika teleskopowego 



Kamera posiada wiele udogodnień typu:
  Przełącznik REC HOLD (blokada) służący do zapobiegania przypadkowemu nagrywaniu, przydaje się w czasie transportu kamery lub przenoszenia jej w kieszeni.



 Lampka REC nie tylko z tyłu ale i u góry kamery



 Brzęczyk który można zupełnie wyłączyć lub włączyć tylko do najważniejszych funkcji typu: włączenie zasilania, rozpoczęcie nagrywania, zatrzymanie nagrywania, naciśnięcie spustu migawki 
 Wyłączenie zasilania po około 10 lub 60 sekundach 
 NFC 
 Samowyzwalacz po 2 lub 10 sekundach 
• Pilot na podczerwień 
• Tryb samolotowy itd.

GPS
Odnośnie GPS-a w instrukcji przeczytałem: Rejestracja danych GPS jest możliwa tylko podczas nagrywania filmów. Stwierdziłem, że szkoda. Mimo, iż podczas filmowania highlinów dane GPS, są mało użyteczne, to przy robieniu zdjęć przydały by się, by mieć ich lokalizację. Po jakimś czasie wróciłem do tematu i tu wielka niespodzianka. W metadanych fotek są dane współrzędnych GPS odnośnie miejsca ich wykonania. SUPER :)  Pomyślałem, iż to niedawny upgrade firmware, ale to ja nie doczytałem instrukcji w której jak wół jest napisane: Kiedy dla funkcji rejestracji danych GPS wybrano ustawienie [ON], podczas fotografowania zapisywane są tylko informacje o miejscu. :)






Fotka zrobiona w czasie "tejpowania"  highlina, lokalizacja bardzo dokładna - pośrodku kanionu ;)





Na screenach z klipiu z nałożonymi danymi GPS widać, że jest  znaczne opóźnienie w pokazywaniu prędkości i przebiegu trasy. Górna fotka jadę 50 km/h, program pokazuje 17 km/h, na dolnej jadę 15 km/h, a program pokazuje 63 km/h. Może to jakiś  problem softwarowy?

Dzięki danym GPS możemy umieścić na mapie naszą sfilmowaną trasę lub wygenerować plik KML. Najlepsze miejsce w Bułgarii do jazdy na łyżworolkach Grebna Baza, Płowdiw.
Maksymalny zasięg bezprzewodowej komunikacji (2,4GHz) otwartym terenie między Pilotem RM-LVR1 i kamerą to około 38-42 m jeżeli urządzenia się widzą (choć w parku udało mi się uzyskać nawet 79 m), a jeśli jestem tyłem czyli sygnał przechodzi przez kask i głowę to tylko około 21-23 m. 


Pilot + Sony HDR-AS100. Całe 79 m, ale to raczej  efekt multipath, normalnie koło 40 m lub mniej jeśli mamy zakłócenia


Pilot + Sony Nex

Tak jak pisałem tym pilotem mogę też sterować aparatem Sony, tam uzyskana odległość jest podobna bo około 40 m, oczywiście zależy od ukształtowania terenu.

W aucie w czasie nagrywania by nie zużywać baterii możemy podpiąć kabel USB



Jest kilka innych funkcji których na razie nie testowałem
 Możliwość podglądu i udostępniania obrazu na żywo z kamery przez internet
 Zdjęcia seryjne 10 szt w pełnej rozdzielczości - 10 fps/5 fps/2 fps


Tryb Burst 10 fps

 Motion Shot LE robi seryjnie 10 zdjęć w mniejszej rozdzielczości - 10 fps/5 fps/2 fps i później składa je w jedno, dzięki czemu poruszający się obiekt jest jednocześnie w kilku miejscach w kadrze
 High Speed Rec
 Tryb XAVC S


Wypada też wspomnieć o całkiem fajnym darmowym oprogramowaniu PlayMemories Home pozwalającemu na katalogowanie, edycję i udostępnianie w usługach społecznościowych zdjęć i filmów.











W sumie z czystym sumieniem mogę polecić kamerę Sony HDR-AS100VR na highline, rower, rolki czy narty. Praktycznie spełnia ona wszystkie moje wymagania. Bardzo dobra jakość obrazu, pilot - smartwatch, elektroniczna stabilizacja obrazu, dobre proporcje kamery, wiele dodatkowych udogodnień, trybów i funkcji. Oczywiście parę rzeczy mi nie pasuje, ale nie ma produktów idealnych, tym bardziej, że każdy użytkownik ma trochę inne wymagania. Dla mnie amatora był to udany zakup i mam nadzieję, iż posłuży mi ona przez kilka najbliższych lat (gwarancję mam na trzy). Brawo dla Sony.


Tu filmik w całości wykonany kamerką Sony: Wiosna 2014, Bułgaria, tu w 90% Highlines 08.2014, a tu moją starą GoproHD


Wybrane dane techniczne:
Obiektyw Carl Zeiss® Vario-Tessar®, szerokokątny 170° 
f (ogniskowa) (mm) 2,8 mm
f (w przeliczeniu na format 35 mm): Tryb filmu/
fotografii 17,1 mm
Przetwornik obrazu CMOS Exmor R® typu 1/2,3 (7,76 mm) wykonany w technologii BSI
Liczba pikseli brutto (tys.) Około 18,9 mln pikseli
Efektywna liczba pikseli film/
fotografia  Około 13,5 mln pikseli
Minimalne oświetlenie  6 luksów
Elektroniczny stabilizator SteadyShot™
Czas otwarcia migawki 1/30 — 1/10 000 (30 kl./s)
Balans bieli Auto
Kompensacja światła w tle (Backlight) TAK (automatyka)


Nagrywanie / odtwarzanie:Format filmu MPEG4-AVC/H.264 XAVC S HD
Nośniki MP4: Memory Stick Micro™ MP4: microSD/microSDHC/microSDXC (klasa 4 lub wyższa) XAVC S: microSDXC (klasa 10)
Rozdzielczość filmu 

MP4
PS: 1920 x 1080 60p/50p
HQ:1 920 x 1080 30p/25p
STD: 1280 x 720 30p/25p
SSLOW: 1280 x 720 120p/100p
HS120 (HS100): 1280 x 720 120p/100p
HS240 (HS200): 800 x 480 240p/200p
VGA: 640 x 480 30p/25p

XAVC S
60p:1920x1080 60p/50p
30p:1920x1080 30p/25p
24p:1920x1080 24p

Nagrywanie filmu (przeciętna przepływność/VBR)
MP4: PS: około 28 Mb/s; HQ: około 16 Mb/s; STD: około 6 Mb/s; SSLOW: około 6 Mb/s; HS120: około 28 Mb/s; HS240: około 28 Mb/s; VGA: około 3 Mb/s

XAVC S: 60p/30p/24p około 50 Mb/s; 50p/25p około 50 Mb/s

Zapis fotografii
Kompresja obrazu fotograficznego JPEG
Rozmiar obrazu 13,5 megapiksela, 16:9 (1920 x 1080)
Tryb okresowego wykonywania fotografii 2,0 megapiksela, 16:9 (1920 x 1080)

System dźwięku MP4/MPEG-4 AAC-LC, 2 kanały XAVC S/LPCM, 2 kanały
Wbudowany mikrofon stereofoniczny
Wbudowany głośnik Głośnik monofoniczny


Gniazda:
Gniazdo mikrofonu
Stereo mini jack
Wyjście kompozytowe
USB micro-B / USB 2.0 Hi-speed
Wyjście HDMI®


Wi-Fi — sterowanie za pośrednictwem smartfona
NFC Zdalne sterowanie jednym dotknięciem
Nagrywanie w trybie panoramicznym 16:9
Automatyczny zapis danych geolokalizacyjnych przez GPS


Akumulator: NP-BX1 (1240 mAh) typ: litowo-jonowy
Pobór mocy: 1,9W (dla filmu o rozmiarze [1920×1080/30p])

Wymiary
Głębokość  81,5 mm
Wysokość  46,5 mm
Szerokość  24,2 mm
Waga bez karty/ akumulatora - 67 g

Waga z akumulatorem NP-BX1 i kartą - 92 g
Waga wodoodpornej obudowy SPK-AS2 - 55g





Aktualnie kamera Sony HDR-AS100VR jest sporo tańsza od GoPro Hero 3+ Black Edition


3 komentarze:

  1. Witam Serdecznie.
    Po pierwsze swietny material!
    Po drugie mam pytanko - odnosze wrazenie ze moja kamerka pomimo ustawienia opcji GPS na ON - nie rejestruj etych danych - ma Pan jakis pomysl jak to sprawdzic - w Play Memories nie moge zastosowac nakladki z predkosciomierzem.
    Pozdrawiam. Igor

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Z instrukcji :
      Przy pierwszym użyciu funkcji GPS oraz po długotrwałej przerwie w jej używaniu wyznaczanie informacji o pozycji może potrwać kilka minut. Wyznaczanie pozycji można skrócić, wczytując do kamery dane wspomagające GPS.

      Tak więc po podłączeniu jej do komputera w PM uruchom - Narzędzie obsługi GPS (w narzędziach), a na zewnątrz po uruchomieniu kamery odczekaj, aż kamera załapie dane z satelitów.
      Mam nadzieję, że to pomoże

      Usuń
    2. I jeszcze jedno jak wgrasz fotki/filmy do kompa to PM w prawym górnym rogu powinny widnieć ikonki GPS

      Usuń